Opinia o książce „Zaczynaj od dlaczego”, autor Simon Sinek

Kolejna książka, którą przeczytałem to „Zaczynaj od DLACZEGO”. Przeczytałem ją i żałuję… ,

Zaczynaj od dlaczego

żałuję, że nie zrobiłem tego wcześniej. Nie wiedziałem, że istnieje. Jak dla mnie jest to obowiązkowa lektura każdego przedsiębiorcy i nie tylko.

Autorem książki jest Simon Sinek – amerykański mówca motywacyjny, a wcześniej, mały przedsiębiorca. Przeżywając kryzys w biznesie, zaczął się zastanawiać dlaczego niektórzy odnoszą sukces i stają się lidarami, a inni drepczą (jak on) w miejscu.

W wynikiem swoich poszukiwań sformułował ideę tzw. „Złotego Kręgu”. Wyjaśnię ją za chwilę.

Najważniejszym, w moim odczucie zdaniem, płynącym z tej książki jest:

 „Ludzie nie kupują tego, CO robisz, lecz DLACZEGO to robisz”.

Sinek podaje przy tym całą masę przykładów, od braci Wright zaczynając, a na jego ulubionym Apple kończąc. Zresztą mam wrażenie, że Apple to ulubiony przykład wielu firm.

W ogóle przykłady są moim zdaniem mocną pozycją tej książki, już chociażby dla nich warto ją przeczytać.

Wspomniałem również o złotym kręgu. Sinek namawia, by każdy przedsiębiorca zadał sobie 3 pytania, a następnie spróbował na nie odpowiedzieć.

1. DLACZEGO – dlaczego robimy to co robimy

2. CO – co robimy, produkujemy, wytwarzamy

3. JAK – jak to robimy, produkujemy, wytwarzamy.

I tak wg niego wielu przedsiębiorców wie CO produkuje, dużą część wie również JAK to robi, ale bardzo niewielu wie DLACZEGO to robi. Ci, którzy wiedzą lub wiedzieli DLACZEGO, to min. bracia Wright, Martin Luther King, Harley Davidson, Prezydent Kennedy, Steve Jobs, Bill Gates.

Znasz ? – No pewnie, że znasz :-)

Każdy powinien wychodzić od DLACZEGO, potem CO i na końcu JAK. Nigdy odwrotnie !

Jak dla mnie ciekawym spostrzeżeniem było to, że owe DLACZEGO nie może zostać wymyślone – ono musi zostać odkryte !

Tak autor pisze:

 „Aby strzała uzyskała jakąkolwiek moc, musi być pociągnięta w tył, w kierunku dokładnie przeciwnym niż cel. W taki sam sposób swoją moc zyskuje nasze DLACZEGO. Nie bierze się ono z patrzenia do przodu, w stronę tego CO chcemy osiągnąć. Nie bierze się z obmyślania strategii, JAK cel osiągnąć. Nie zrodzi się z żadnych badań rynku. Nie wyniknie z rozmów z klientami, czy nawet pracownikami. Może się zrodzić jedynie w wyniku spojrzenia wstecz, w naszą przeszłość. Swoje DLACZEGO musimy odkryć, a nie wymyślić.”

 Napisałem wcześniej, że owe dlaczego Sinek odkrył w momencie kryzysu w swoim biznesie, po czym przeformułował go na DLACZEGO i od tego czasu, jak sam, pisze, daje ok 30 – 40 wystąpień i mów motywacyjnych rocznie, inspirując ludzi do tego samego myślenia.

I jeszcze jeden cytat na koniec (obiecuję, że ostatni)

„Jeśli wszyscy będziemy zaczynać od DLACZEGO i będziemy innych inspirować, aby robili to samo, to razem możemy zmienić świat”

 Wszystkim czytelnikom tego życzę. Simon Sinek – „Zaczynaj od dlaczego” – bardzo polecam

This entry was posted in Recenzje. Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>